|
ГАЛЕРИЯ НА ДУМИТЕ
|
Голи са без книги народите, голи са безкнижните души, ненапоявани от Божия дъжд на буквите.
Св. Константин-Кирил Философ
|
|
ГАЛЕРИЯ НА ДУМИТЕ
|
Голи са без книги народите, голи са безкнижните души, ненапоявани от Божия дъжд на буквите.
Св. Константин-Кирил Философ
|
Тома Илиев е сред най-търсените и изявени музиканти в сферата на историческия пърформанс в Съединените Щати. Той е част от камерния ансамбъл за старинна музика „Соннамбула“ (Sonnambula), който е първия и единствен исторически информиран ансамбъл, получил резиденция в престижния Метрополитън(The Metropolitan Museum of Art) музей в Ню Йорк през сезон 2018-2019. Като солист, помощник концерт-майстор и камерен музикант, Тома има наименувано място в Портландския Бароков Оркестър(Portland Baroque Orchestra). Други състави, с които Тома има редовни или сезонни участия като солист, концертмайстор и камерен музикант са American Bach Soloists – San Francisco CA, Philharmonia Baroque Orchestra – San Francisco CA, Trinity Baroque Orchestra – New York NY, Clarion Music Society – New York NY, Orchestra of the Age of Enlightenment – London UK, Les Arts Florissants – Paris France, Seattle Baroque Orchestra – Seattle WA, Pacific Baroque Orchestra – Vancouver BC, Voices of Music – San Francisco CA, и др.. Тома е носител на наградата Криста Бах-Маршал от международния конкурс „Leipzig International Bach Competition“ – Лайпциг 2014 както и победител в концертния конкурс на Indianapolis Baroque Orchestra от 2013. В последните години Тома има изяви на следните международни фестивали: Caramoor Summer Festival, Norfolk Chamber Music Festival, American Bach Soloists Festival. Berkeley Festival and Exhibition, Dans les Jardins de William Christie. Тома Илиев е роден в София и завършил НМУ „Любомир Пипков“. Получава бакалавърска и магистърска степени от Университета на Индиана, в класовете по цигулка и старинна цигулка съответно на проф. Кеворк Мардиросян и проф. Стенли Ричи. Тома завършва своята специализация по исторически информиран пърформанс в Джулиърд, където получава възможността да учи и музицира с някои от най-известните изпълнители в тази сфера: Моника Хъгет, Рейчъл Поджър, Масааки Сузуки, Джорди Савал, Уилям Кристи, Ричърд Игър и други. Тома обича често да сменя инструментите, като освен в естествената си роля на цигулар, той има участия на виола д‘аморе, виола да гамба, старинна виола, а в последно време и на клавесин.Artist Biography
Новият проект на младия колега е симбиозата между фолклорно повлияните капричии от Петър Христосков и бароковата музика. Една “топла връзка”, съществуваща от векове, но в този случай, бароковият нюанс се създава от инструмента, на който Това ще изсвири избраните от него капричии, а именно бароковата цигулка.
Ето какво споделя младият музикант в красиво оформената си презентация:
Този проект е вдъхновен от идеята за среща на две, на пръв поглед, различни музикални реалности, всяка от които ми е много скъпа като музикант – исторически информираното изпълнение и българската цигулкова музика от 20 век и по-точно, капричиите за соло цигулка на Петър Христосков. Христосков е един от най-изтъкнатите български композитори и педагози, стане ли дума за цигулкова музика. Освен на тези 12 капричии оп.1, той е автор и на още една поредица от 24 капричии, три концерта и три рапсодии. Също така е бележит професор по цигулка в Софийската академия и аз самият мога да открия следите от неговото преподаване, което посредством неговите студенти е станало част от моето обучение. Написани в средата на ХХ век, тези капричии са едни от най-многоцветните и интересни български пиеси за соло цигулка. Корените им са в българските народни песенни и танцови традиции, но също и в музиката за соло цигулка от последните столетия, а и в съвременните течения на академичната музика. Още като дете, започвайки обучението си по цигулка, аз растях, слушайки и свирейки пиеси от този опус, така че в известен смисъл тези капричии са част от постоянния ми репертоар, въпреки че са почти непознати за слушателите на класическа музика по света. Музиката на ХХ век не заема централно място в моя репертоар, но тези пиеси никога не ме напускат – аз често ги свиря, когато се разсвирвам. Идеята за този проект се роди в края на миналата година, след като пандемията ни позволи да бъдем по-креативни и да разполагаме с повече време за собствените си проекти. Моята цел е да извадя от сянката тези пиеси и да се опитам да осъществя уникален прочит през призмата на опита ми на исторически информиран изпълнител, но и чрез неконвенционалния и пасторален звук на кожените струни на цигулката ми.
Тази идея е подкрепена от Национален фонд “Култура”
Концертът ще се излъчва онлайн, на 23 април, 19ч. американско време, което значи през нощта 23 срещу 24 април, българско време, но може да бъде видян и след това на линк: https://pbo.org/concerts-events/seasons-of-bulgaria в период от време, за което ще уведомим нашите читатели.