ГАЛЕРИЯ НА ДУМИТЕ
ГАЛЕРИЯ НА ДУМИТЕ
Голи са без книги народите, голи са безкнижните души, ненапоявани от Божия дъжд на буквите.
Св. Константин-Кирил Философ
Актуално
Ростислав Йовчев



Интересно звуково предизвикателство

Тома Илиев е сред най-търсените и изявени музиканти в сферата на историческия пърформанс в Съединените Щати. Той е част от камерния ансамбъл за старинна музика „Соннамбула“ (Sonnambula), който е първия и единствен исторически информиран ансамбъл, получил резиденция в престижния Метрополитън(The Metropolitan Museum of Art) музей в Ню Йорк през сезон 2018-2019. Като солист, помощник концерт-майстор и камерен музикант, Тома има наименувано място в Портландския Бароков Оркестър(Portland Baroque Orchestra). Други състави, с които Тома има редовни или сезонни участия като солист, концертмайстор и камерен музикант са American Bach Soloists – San Francisco CA, Philharmonia Baroque Orchestra – San Francisco CA, Trinity Baroque Orchestra – New York NY, Clarion Music Society – New York NY, Orchestra of the Age of Enlightenment – London UK, Les Arts Florissants – Paris France, Seattle Baroque Orchestra – Seattle WA, Pacific Baroque Orchestra – Vancouver BC, Voices of Music – San Francisco CA, и др.. Тома е носител на наградата Криста Бах-Маршал от международния конкурс „Leipzig International Bach Competition“ – Лайпциг 2014 както и победител в концертния конкурс на Indianapolis Baroque Orchestra от 2013. В последните години Тома има изяви на следните международни фестивали: Caramoor Summer Festival, Norfolk Chamber Music Festival, American Bach Soloists Festival. Berkeley Festival and Exhibition, Dans les Jardins de William Christie. Тома Илиев е роден в София и завършил НМУ „Любомир Пипков“. Получава бакалавърска и магистърска степени от Университета на Индиана, в класовете по цигулка и старинна цигулка съответно на проф. Кеворк Мардиросян и проф. Стенли Ричи. Тома завършва своята специализация по исторически информиран пърформанс в Джулиърд, където получава възможността да учи и музицира с някои от най-известните изпълнители в тази сфера: Моника Хъгет, Рейчъл Поджър, Масааки Сузуки, Джорди Савал, Уилям Кристи, Ричърд Игър и други. Тома обича често да сменя инструментите, като освен в естествената си роля на цигулар, той има участия на виола д‘аморе, виола да гамба, старинна виола, а в последно време и на клавесин.Artist Biography

Новият проект на младия колега е симбиозата между фолклорно повлияните капричии от Петър Христосков и бароковата музика. Една “топла връзка”, съществуваща от векове, но в този случай, бароковият нюанс се създава от инструмента, на който Това ще изсвири избраните от него капричии, а именно бароковата цигулка.

Ето какво споделя младият музикант в красиво оформената си презентация:

Този проект е вдъхновен от идеята за среща на две, на пръв поглед, различни музикални реалности, всяка от които ми е много скъпа като музикант – исторически информираното изпълнение и българската цигулкова музика от 20 век и по-точно, капричиите за соло цигулка на Петър Христосков. Христосков е един от най-изтъкнатите български композитори и педагози, стане ли дума за цигулкова музика. Освен на тези 12 капричии оп.1, той е автор и на още една поредица от 24 капричии, три концерта и три рапсодии. Също така е бележит професор по цигулка в Софийската академия и аз самият мога да открия следите от неговото преподаване, което посредством неговите студенти е станало част от моето обучение. Написани в средата на ХХ век, тези капричии са едни от най-многоцветните и интересни български пиеси за соло цигулка. Корените им са в българските народни песенни и танцови традиции, но също и в музиката за соло цигулка от последните столетия, а и в съвременните течения на академичната музика. Още като дете, започвайки обучението си по цигулка, аз растях, слушайки и свирейки пиеси от този опус, така че в известен смисъл тези капричии са част от постоянния ми репертоар, въпреки че са почти непознати за слушателите на класическа музика по света. Музиката на ХХ век не заема централно място в моя репертоар, но тези пиеси никога не ме напускат – аз често ги свиря, когато се разсвирвам. Идеята за този проект се роди в края на миналата година, след като пандемията ни позволи да бъдем по-креативни и да разполагаме с повече време за собствените си проекти. Моята цел е да извадя от сянката тези пиеси и да се опитам да осъществя уникален прочит през призмата на опита ми на исторически информиран изпълнител, но и чрез неконвенционалния и пасторален звук на кожените струни на цигулката ми.

Тази идея е подкрепена от Национален фонд “Култура”

Тома Илиев
Петър Христосков (1917-2006)

Концертът ще се излъчва онлайн, на 23 април, 19ч. американско време, което значи през нощта 23 срещу 24 април, българско време, но може да бъде видян и след това на линк: https://pbo.org/concerts-events/seasons-of-bulgaria в период от време, за което ще уведомим нашите читатели.

Уникални посетители: 744