|
ГАЛЕРИЯ НА ДУМИТЕ
|
Голи са без книги народите, голи са безкнижните души, ненапоявани от Божия дъжд на буквите.
Св. Константин-Кирил Философ
|
|
ГАЛЕРИЯ НА ДУМИТЕ
|
Голи са без книги народите, голи са безкнижните души, ненапоявани от Божия дъжд на буквите.
Св. Константин-Кирил Философ
|
Уважаеми читатели на сайта “Галерия на думите”, в следващите четири дни, благодарение на покана на артистичния директор на фестивала “Зимни музикални вечери”, Пазарджик маестро Григор Паликаров, в сайта ще бъдат публикувани отзиви за концертите, които публиката в зала “Маестро Георги Атанасов” ще има удоволствие да чуе. За първи път, сайтът ще опита да публикува впечатленията на водещия редактор Ростислав Йовчев веднага след всеки концерт (да 10ч. сутринта на следващия ден), което е честа практика на големите европейски и американски всекидневници десетилетия наред. Ясно е също така, че това е доста трудна задача на един сайт, който работи напълно безплатно, няма възможност да плаща командировки, хонорари на сътрудници и т.н. И все пак, българските любители на непреходната музика заслужават да получат актуална информация тогава, когато обстоятелствата позволяват!
Сутринта на 26 януари, в 11ч. се състоя концерт на ученици от школите по изкуствата и вокални състави от училищата в града-домакин. Една прекрадсна инициатива, която поддържа жив духа на контакт на най-младите с прекрасните образци в изкуството, съпреживяването им от най-ранна възраст и обичта към истински ценните неща в живота. Вечерта, от 18.30 сложи финалния акорд на този традиционно висок форум на голямото изкуство, създавано от български и чуждестранни музиканти
Юбилейният 45 зимен муцикален фестивал завърши. За първи път бях гост в качеството си на рецензент на концертните събития. Като след всеки край, човек се чувства леко тъжен, но перспективата за следващи музикални събития, при това в буден и културен град като Пазарджик го правят оптимист. Хвала на организаторите, хвала на спонсорите, които правят подобен форум осъществим. Така стават факт грейналите усмивки на вярната публика, щастливите лица на участниците, които дават всичко от себе си музиката да зазвучи в сърцата на хората.
Като малък негативен ракурс на казаното, се надявам организаторите да не ми се сърдят за две забележки. Надеждата ми е те да се възприемат като опит да се подобри още повече добрата организация на събитие като гореописаното. Мисля, че е много важно в печатаните луксозни цветни брошури, както и в текста, който чете водещата съответната вечер, да бъдат написани частите на цикличните произведения. Така, освен забележката да не се пляска между частите, ще има и съответната аргументация. В противен случай, публиката няма откъде да се ориентира в истинското съдържание на творбите. Дори и специалистите се колебаят, слушайки непознати произведения, най-вече от съвременната епоха, дали са едночастни или от две и повече части. Информацията може да се набави директно от изпълнителите, или от интернет, където източниците са неизчерпаеми.
Друго- нека се помисли персоналът, който стои на гардероба за връхни дрехи на публиката, да “наглежда” двете странични врати на залата и да не позволява на закъснели посетители да влизат в нея след началото на изпълнението. Не е нормално за всеки концерт, а особено на фестивален форум, възрастни хора и деца да се разхождат между редовете и си търсят подходящи места, докато на сцената вдъхновени изпълнители извайват възвишени музикални образи. Това е точно толкова важно, колкото и предупреждението да не се пляска между частите. Трябва да е ясно- класическото музикално изкуство е елитарна зона и много детайли трябва да се възприемат от публиката. Тяхната традиция се простира назад в столетията, тя е проверена от времевата дистанция и подпомага двете страни на този процес- изпълнители и публика да влязат в най-точно и емоционално взаимодействие. Осъществяването на тези препоръки не изисква особено финансови средства, но ще подобри обстановката и издигне качеството на всичко случващо се в залата.