ГАЛЕРИЯ НА ДУМИТЕ
ГАЛЕРИЯ НА ДУМИТЕ
Голи са без книги народите, голи са безкнижните души, ненапоявани от Божия дъжд на буквите.
Св. Константин-Кирил Философ
Актуално
Ростислав Йовчев



Интервю с младия пианист Симеон Гошев

През месец октомври, младият български пианист Симеон Гошев, който завърши блестящо Виенския Университет за Музика и изящни изкуства спечели 3 награда на малко популярния у нас конкурс на името на чешкия композитор Леош Яначек, състоял се в Бърно.
Предлагаме Ви интервю с младия инструменталист:

Р.Й. Здравей Мони! Случайно от пост във фейсбук, разбрах че си спечелил трета награда от конкурс в Европа. Моля те, разкажи по-подробно кой е конкурсът, къде е и какво съдържаше програмата му!
С.Г. Здравейте! Наградите (3-та и специална за най-добро изпълнение на творба от Яначек) са от 23-то издание на международния конкурс „Леош Яначек“ в Бърно, Чехия. Ежегоден е, но всяка година с 2 различни инструмента, тази година бяха пиано и орган. Програмата при пианистите се състоеше от 3 кръга (два във формата на солови рецитали и 3-ти с оркестър), като се изискваха многообразие от стилове, жанрове и епохи и разбира се с фокус върху произведенията на Яначек.
Р.Й. От малкото информация, която имам разбирам, че имаш специална награда за изпълнение на творба от Леош Яначек. Спомням си, че преди години ти изпълни впечатляващо на концерт в националната Музикална Академия клавирния цикъл „В мъглите“. За тази творба ли те наградиха?
С.Г. Всъщност не разбрах точно за коя творба, тъй като в първия кръг също се представяха творби от Яначек, но по-кратки, така че предполагам, че е за цикъла „В Мъглите“.
Р.Й. Яначек е малко популярен не само у нас, но и в Европа. Би ли споделил с какво те привлича тази музика! Тя е доста нестандартна, на моменти еклектична. Трудно ли се „влиза в духа на композитора“?
С.Г. Според мен музиката му е несправедливо „непопулярна“. Той е композитор със силно изявен собствен стил и идеи и чудесни произведения за пиано, оркестър, камерни ансамбли и др. Аз лично намирам музиката му за много интересна поради множеството използвани изразни средства, различните похвати, използването на фолклорни мелодии и елементи. Може би една от основните трудности е постигането на свобода и естественост при изпълнението на неговите произведения, на места породена и от специфичния му начин на нотиране.
Р.Й. В последните години ти предпочиташ главно строго класическия репертоар. В края на миналата година представи цяла Бетовенова програма на концерта си в София. С какво едностилният рецитал е по-труден от смесена програма, в която присъстват различен композиторски език?
С.Г. Всяка една рецитална програма има своите трудности. При едностилния рецитал трябва да се отдели особено внимание на подбирането на произведенията, за да се представи (въпреки едностилността) интересна, разнообразна и контрастна програма. Все пак концертът не трябва да се превръща в музейно представяне на определен стил или композитор.
Р.Й. Ти живееш и работиш от много години във Виена. С какво този град е различен от София? Имам предвид за теб като музикант.
С.Г. Най-вече с по-активния си музикален и културен живот. Не е изключено на ден да има по 6-7 класически концерта само в големите институции- Музикферайн и Концертхаус, но забелязвам, че концертната сцена в София през последните години става все по-активна и пъстра, представя се доста съременна музика, канят се солисти, гостуват диригенти и оркестри. Започва да се обръща внимание и на новото поколение български музиканти и всичко това много ме радва.
Р.Й. Твоят баща- проф. д.изк. Йордан Гошев е сред най-интересните наши композитори. С какво той те привлича като композитор от времето, в което живеем?
С.Г. Разбира се тук не мога да остана асболютно безпристрастен. Най-вече харесвам, че неговата музика, за разлика от голяма част от съвременната музика и въобще изкуство днес, няма нужда от допълнителни обяснения, познания и други странични материали, за да бъде възприета и да въздейства емоционално и интелектуално на публиката. Също така, въпреки търсенето на нови звуци, похвати, изразни средства и др. , той остава верен на собстевените си идеи, разбирания и усещане за музиката, което, според мен е много важно за идентичността на един композитор и творец.
Р.Й. Представяш ли българска музика в чужбина?
С.Г. Да, но не толкова, колкото ми се иска. На много места (конкурси, изпити) програмите са точно определени и не позволяват голяма свобода при избора на репертоар. Надявам се да имам възможност да представям повече българска музика.
Р.Й. Какви са творческите ти планове в близко бъдеще?
С.Г. Предстоят концерти на 9 и 16 ноември, първият във Виена по случай 200 годишнината на Университета за Музика, а вторият – с Врачанска филхармония. В момента работя усилено и върху нова рецитална програма, с която имам концерти във Виена на 1 и 14 декември и се надявам да представя и в България в началото на 2018. Също така в момента работим върху нови произведения с моето трио тук във Виена.

гошев Симеон Гошев

Уникални посетители: 366